Recht om vergeten te worden
Europa debatteert over een nieuwe datawet. Niet het omstreden ACTA, wel een wet die bedrijven als Amazon en Facebook verplicht voorzichtiger om te gaan met onze privégegevens.
Grote bedrijven zouden uitdrukkelijke toestemming van hun klanten nodig hebben om hun gegevens te mogen gebruiken. Ook zouden ze die data permanent moeten verwijderen als de klant dat wil. Als het bedrijf niet wil meewerken, kijkt het tegen fikse boetes aan.
Innoveer de wet
“Waarom hebben we nieuwe dataprotectieregels nodig?”, lees je op de website van de Europese Commissie. “De huidige regels dateren van 1995, toen het internet nog vrij onbekend was bij het grote publiek.
"Momenteel gebruiken 250 miljoen mensen het web dankzij het succes van e-commerce, sociale netwerken, onlinespelletjes en cloudcomputing. Daarom stelt de Europese Commisie voor te debatteren om deze regels aan te passen aan het digitale tijdperk. De voorstellen verdedigen vooral de veiligheid van je persoonlijke gegevens op het internet.”
De regels zullen bedrijven verplichten hun klanten in te lichten wanneer hun persoonlijke data worden verzameld; ze mogen de data alleen bijhouden voor zolang dat nodig is. Bij datadiefstal moeten regulatoren binnen 24 uur op de hoogte gebracht worden.
Dankzij de nieuwe regels zouden consumenten ook het recht hebben hun gegevens van het ene sociale netwerk over te brengen naar het andere. Je Facebookprofiel deactiveren en al je gegevens overzetten naar Google+, bijvoorbeeld.
Burgerrechten moeten beter beschermd worden
Viviane Reding, vicepresident van de Europese Commissie, vicepresident van de Europese Commissie, legt de nieuwe voorstellen vandaag voor in Brussel. “Bedrijven moeten transparant zijn”, zegt Reding in een interview met The New York Times. “Ik ben helemaal overtuigd dat de nieuwe wet nodig is. We hebben betere bescherming nodig van de constitutionele rechten van onze burgers. Bedrijven moeten ook flexibeler kunnen omgaan met ons continent.”
Het parlement bekijkt het voorstel de komende maanden. De wet treedt, indien deze goedgekeurd wordt, in 2014 in voegen.
“Toch moeten we ervoor zorgen dat zowel de burgers als de bedrijven hier beter uitkomen”, Neelie Kroes, eurocommissaris van de Digitale Agenda, eurocommissaris van de Digitale Agenda. “Als we te zeer gaan controleren, wordt niemand er beter van. Potentiële datahamsters zouden wel eens uit de EU weg kunnen trekken. De data van Europeanen zouden wel veilig zijn, maar zij zouden dan ook geen toegang hebben tot innovatieve producten en diensten. Als dat gebeurt, is alles voor niets geweest.”
Data verwijderen op aanvraag
Een van de meest betwiste bepalingen in de wet is het recht om vergeten te worden. Dat wil zeggen dat een internetgebruiker van een bedrijf kan eisen dat het zijn of haar gegevens permanent verwijdert. Critici waarschuwen echter dat het niet allemaal zo simpel is: data blijven namelijk niet op één plek.
Een bedrijf kan bijvoorbeeld een ander bedrijf betalen om een deel van zijn verzamelde data te analyseren. Marktsegmenten en sociale trends kunnen zo onderzocht worden.
Facebook, waar een onderzoek naar werd ingesteld door Europese regulatoren voor zijn dataretentiepraktijken, waarschuwde vorig jaar voor regels die de voortdurende technologische veranderingen niet kunnen bijhouden.
“Een overvloedig controlerende omgeving zou de ontwikkeling van innovatieve diensten kunnen tegenhouden die veel voordeel kunnen bieden voor Europese burgers”, zegt het bedrijf volgens persbureau Reuters.
De wet zou echter als voorbeeld kunnen dienen voor andere landen, wanneer die hun databeschermingswetten herbekijken.
bron: ZDNet.be, New York Times, Europese Commissie